Sedan 2011 har bloggen Hormoner & Hemorrojder gjort succé genom att skildra småbarnslivet på ett träffsäkert och humoristiskt sätt. Vardagshaverier, föräldrafiaskon och meltdowns - föräldraskapet all inclusive. Minstingens månadskrönika är även den fylld av oretuscherade reflektioner och igenkännande vardagshändelser ur (småbarns)livet.

07. Äntligen semester

Re-la-la-laxa tryck på paus och softa för det gör man ju för sällan… Minns ni den gamla Just D-dängan? Nu är alltså tiden kommen för denna efterlängtade period av nedvarvning, vila och återhämtning.

*Konstpaus: alla med småbarn funderar synkroniserat på HUR detta ska gå till i praktiken*. Vi kan väl alla samlas runt en gemensam utgångspunkt: semester är inte vad det brukade vara. Alltså f.B (före Barn). Så, hur ska man då göra för att i alla fall snudda vid detta tillstånd av vila och avkoppling?

Det enklaste och snabbaste sättet är ju att outsourca barnhanteringen till någon välvillig släkting under valfri lämplig period. Några sockerstinna dagar hos farmor och farfar för avkommorna och du kommer att känna dig återhämtad som efter en lång, tyst retreat i något yogavänligt land.

När man har spelat ut det kortet men ändå har sex veckor kvar att skapa livslånga semesterminnen på (ingen press) – ja, vad gör man då?

För egen del tycker jag att det är skönt att bara låta rutinerna rasa. Bara genom att släppa på tidsramarna skapas en känsla av…avslappning. Sen vill man ju inte göra någon en otjänst genom att slappna av så till den grad att man glömmer lunchen och får en trupp blodsockerlåga galningar på kuppen. Men man kan låta tids- och planeringsfascisten gå i ide ett par veckor. 

Och när vi ändå är inne på mat tänker jag att det är nästa punkt man kan chilla lite på. Du ska ända hala fram 3-5 mål mat om dagen vilket kan kännas övermäktigt även för den mest matentusiastiske.

Universalösningen stavas M-A-C-K-O-R. Detta underskattade matmirakel! Är det vår tids glutenskräck som har gjort att denna paradrätt har hamnat i skymundan?

Jag har ätit så mycket mackor i mina dagar. Skogaholmslimpa på stranden, polarbröd i parken, formfranska i bilen. Snabbt, smidigt, alla gillar det. Och pålägg som går att variera i oändlighet (även fast ungarna helst vill ha enbart smör).

Sen har vi det här med aktiviteterna. De brukar ju bunkra ruskiga mängder energi, de små sommarbenen. En sak som jag har märkt fungerar allra bäst, i alla fall för våra virvelvindar: ut och valla dem direkt efter frukost.

Jag VET att du kanske vill plocka i ordning eller fixa något. Eller bara starta dagen lite mjukt. Men har du välsignats med kärnkraftsreaktorer till barn så är det bäst för samtliga parter att man låter dem lätta på trycket först, innan man ger sig i kast med ett självförverkligande projekt som att exempelvis vika tvätten som legat i fåtöljen i en vecka.

Barn är ju som bekant hyfsat lätt-tillfredsställda. Gå balansgång på en trottoarkant, hoppa längdhopp i parkens sandlåda eller be dem kuta från punkt A till punkt B en miljard gånger.

Som en sommarpresent till er ska jag även bjussa på mitt LIVS bästa lek som man med fördel kan leka på lördagar eller närhelst det vankas godis. Läs NOGA nu, ni kommer att tacka mig sen:

  1. Berätta entusiastiskt för barnen att ni ska leka tillsammans
  2. Be barnen ta med sina påsar med lördagsgodis
  3. Sätt dig bekvämt tillrätta i soffa eller fåtölj. Riktigt bekvämt ska det vara.
  4. Förklara för barnen att du nu kommer att blunda varpå de växelvis ska stoppa in en godis i din mun som du ska gissa sorten på
  5. Låtsas att det är klurigt trots att du omedelbart känner att det är en colanapp som landar på tungan
  6. Öka entusiasmen ytterligare och be barnen ta fram svårare och svårare godisar
  7. Sitta kvar och njut av 1. bekvämligheten 2. godiset och 3. den gemensamma leken

VARSÅGODA! Mer semester än så blir det inte.

/Tessan från Hormoner & Hemorrojder